Het oude Zweedse familiebedrijf Cremo produceert de Crescent Allure sloepen al vanaf eind jaren negentig. In Polen staat een moderne fabriek die de sloepen maakt. De familie is zeer betrokken bij het bedrijf, ze maken alle producten al vanaf het begin in eigen beheer.
Begin jaren zestig besluit het bedrijf een bredere lijn boten te gaan produceren voor de Zweedse markt. Eind jaren negentig bedenkt Yamaha Motor Nederland het concept voor de Crescent Allure 21, dat wordt de start van een nieuwe sloepenlijn en een nieuwe trend.
Als eerste op de markt
Begin jaren negentig als de sloep enorm in opkomst raakt vaart iedereen nog met een diesel inboard motor. Om meer ruimte in de sloep te creëren, de service aan de motor te vergemakkelijken en met een klein vermogen toch voldoende stuwkracht te hebben, ontwikkelen Yamaha en Cremo een sloep met een buitenboordmotor, de Crescent Allure 21. De eerste sloep met een buitenboordmotor – praktisch en onzichtbaar weggewerkt – in een motor bun!
Deze ontwikkeling is mogelijk door de FT-motoren (High Thrust) van Yamaha. Door de andere overbrengverhouding in het staartstuk draait de propeller met grote diameter langzamer dan de conventionele buitenboordmotor en gebruik je het volledige vermogen voor stuwkracht en krijg je bovendien een beter remvermogen.